Tränat med Ivan

Hejhej! Har ätit min middag nu som min älskling lagade. Makaroner och köttbullar, gott! Jag å Doris har varit i stallet idag från ungefär 3 till halv 8. Så nu e vi trötta och nöjda. Red med Madde idag och Linda var med också vilket var väldigt mysigt! Madde hoppade barbacka den galningen.. Det ska hon nästan ha ett jävla pris för. Själv kan man knappt sitta kvar i traven barbacka. 

Jag tränade iallafall på min uppgift jag fått av Mats Silfver vilket var att hästen själv ska ta intiativ till hindret och börja öka och sedan hoppa. Och man ska påverka hästen så lite som möjligt, jag ska bara vara beredd att styra in hästen och vara i hopp position. Inga skänklar används utan man rider mot hindret med långa tyglar och om hästen inte förstått att den ska öka så smackar man på ungefär 5 meter från hindret. Och när hästen ökar innan hindret får man heller inte bromsa upp den så hoppar man med den farten man kommer in med och med långa tyglar. Det är himla roligt och lärorikt. Ivan förstod nästan efter bara några gånger vad han skulle göra och nu börjar han galoppera helt själv innan hindret och jag bara står där med långa tyglar och flyger med, helt sjukt. Träningen är bra för hästen eftersom den själv får klura ut hur och var den ska sätta hovarna på bästa sätt utan att man påverkar den. Och deras självförtroende växer en hel del genom det. Jag kanske inte är så bra att förklara men hoppas ni förstod någorlunda ändå ;) Kan filma någon gång så ni får se. Nu såg jag även att det blev ett väldigt långt inlägg, hähä.

Jaja, nu ska jag som vanligt duscha dårå och sedan ska jag kolla på Big Brother om jag lyckas vara vaken tills dess.. Imorgon börjar jag klockan 8 så det blir tjugo över 7 bussen här från Sunnerby. Alltså upp vid 6 ungefär om man ska hinna gå ut med pepparkornsögat. Sedan blir det tillbaka hit efter skolan att laga middag till min pojke och sedan åka till stallet. Fullspäckade dagar, så är det när man har djur..

Sov så gott allihopa! Kram

En bild på mig och Jimmi som Sofie ritade i 8an

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0